HTML

Erkölcs? Etika? Érték?

Hiszem, hogy vannak törvényeken felüli emberi értékek, amik kell, hogy vezéreljék a mindennapjainkat. Nincs rá jó szó, hívhatjuk etikának, erkölcsnek, értékeknek. Sajnos azonban embertársaink nagy része a sas magasságáról igyekszik tenni erre. Legyen itt pellengérre állítva minden olyan dolog, ami bosszant engem, és a környezetem, és kapjon tiszteletet az, ami motivál és példát mutat.

Friss topikok

Linkblog

A jó vezető

2010.05.17. 17:51 KRi

Van-e jó vezető, vagy minden vezető rossz alapból? Hogyan lehetne ezt jól csinálni? 30 év tapasztalat 12 év munkaviszony 14 pontban.

Az utóbbi hetekben felülről és alulról is kaptam eleget ahhoz, hogy elgondolkozzak, milyen a jó vezető. Egyrészt vezetőként közvetlen direktben megkapni mindent felülről nem könnyű, másik oldalról pedig éppen emiatt, irányítani 5-10 embert, és nem letolni egy az egyben a fentről jövő dolgokat, szintén nem egyszerű. Mert az ember egy érdekes állatfajta, nem mindegy, ki és hogyan mondja meg neki a nagyfrankót, nem mindegy az, hogy, ha mi elcseszünk valamit akkor, hogyan kérik számon rajtunk, és az se, hogy ha valaki elcsesz valamit, akkor az az ember, akin ez lecsapódik, még hány ember hangulatát teszi tönkre.

Régóta tudom, hogy vannak napok, amikor minden sikerül, és vannak napok amikor semmi sem. A legutóbbi Opelos nap ez utóbbi volt. A vége leírására még egyszer erőt gyűjtök, persze, ha lesz vége: az autó ugyanis megjavult, de azóta zörög benne valami, ami előtte nem, egy lépést előre egyet hátra. És ez belekerült 100.000 Ft-ba. Szóval a vezetés még ilyenebb. Kell tudni, hogy mikor van a szar nap, és azt is, hogy olyankor húzzuk be fülünket farkunkat, mert csak károkat okozunk, mert egy vezetőnek minden rezdülése cunamiként fut végig a szervezeten.

Szóval van egy ember, aki most töltötte be a 30-at. Én. 30 év alatt azért, láttunk már egy két dolgot, persze nem annyit, mint 60 alatt, de nagyjából összeáll a kép, hogy mit szeretünk csinálni, mi motivál és mi blokkol. Általában 30 éves korra, ha valaki vezetőnek született, akkor vezető lesz, ha pedig inkább csak tenné a dolgát, akkor keres egy helyet ahol béke van és onnan szeretne nyugdíjba menni.

Most tegyük félre azt a hülyeséget, hogy vezetni cool dolog, és minden barom jobban vezetne bármit, mint a főnöke, mert ez nem igaz. Vezetni nehéz. Baromi nehéz, és nagyjából olyan mint szülőnek lenni. Tengernyi igazságtalanságérzés, és pár olyan felemelő pillanat, ami kitörli ezt a tengernyi nem jót. És ezektől a pillanatoktól van erő továbbküzdeni. 12 éve dolgozom, kb. 4 éve kérek meg másokat, hogy segítsenek, (azt persze mások úgy definiálnák, hogy "adok munkát másoknak", de a legnagyobb tapasztalat az, hogy akármennyit is fizetsz és akárkinek, Te akkor is csak segítséget kérsz, és a másik oldal, meg segít.)

Körülbelül körvonalazódik, hogy milyen a jó vezető, abból, hogy én milyen hibákat követek el, és mások miket követnek el, és hálisten, azért vannak jó tapasztalatok is. Szóval milyen a jó vezető:

  1. Jó vezetőnek van értékrendje, amihez lehet tartani magad. Az értékrendbe sokminden benne lehet, van gyereke, felesége, vagy jó sportoló akármi, van valami, ami túlmutat azon, hogy ő egy adott cégben valaki. A teljes életet feláldozó munkabuzik hiteltelenek, mert nem emberszerűek, és olyan munkatempót diktálnak, amit más úgyse tud lekövetni, ergó soha nem lesz elégedett semmivel, ergó nem jó vezető.
  2. A jó vezető hiteles. Elhiszi, amit csinál. Tudja, hogy a munkájában minek van értelme és minek nincs. Amiben hisz, azt elmondja másnak is, ezáltal adva egy alapot ahhoz, hogy mit miért csinálunk. Amiben nem hisz arról jobb esetben hallgat, de ha megkérdezik elmondja a véleményét, a fő lényeg azonban, hogy nem áll neki bullshitelni, hogy amiben ő se hisz az milyen fontos. Egy ilyen bullshitelés után azonnal megdől minden alkalmazott szemében a hitele. Más is érzi, hogy nem hisz benne, és ha nekiáll verni a mellét, hogy az mégis milyen jó, akkor nevetséges lesz. Másik oldalról, ha valamiben nem hisz, azt nem kezdi el fikázni, mert lehet, hogy valaki hisz benne és ezzel nem építi le más lelkesedését. Mindig gondoljunk arra, hogy egy Suzukit is el lehet adni és egy Ferrarit is. Mind a kettő fikázhatná a másikat, hogy sokat fogyaszt, vagy éppen lassú. Emlékezzünk az autóskártyákra olyan, hogy mindent visz nem volt. Éppen ezért olyan sincs, hogy csak egy jó.
  3. Tud szűrni: nem mindent enged át magán egy az egyben, ami fentről vagy lentről jön. Hanem ernyőt képez az emberei fölött felülről, és alulról, meg mindent eljuttat, ami fontos. Hagyja kipufogni az embereit. És észreveszi a sírásban a valós fájdalmat. És azzal foglalkozik. De nem pazarol energiát csak a sírásra.
  4. Tud bízni: alapvetően, ha nem bízunk az emberünkben ne adjunk neki semmilyen feladatot. Mert ha nem bízunk benne, ezt ő is érzi, és biztos, hogy el fogja rontani. Biztos. Ezért fontos, hogy az embereinket mindig mi válasszuk ki. Az együttműködéshez két ember kell, a korábbi főnök kiskutyája kicsi eséllyel lesz hűséges hozzánk, de annál biztosabb, hogy be fog tenni nekünk. Egy ilyen kapcsolatot újraépíteni nagyon nagy munka. De bizalom nélkül nem megy.
  5. Példát mutat: mi a különség a háborúban az "előre" és "utánam" között. Ugye. Melyik motíváló ha mi f..szunkkal verik a csalánt, vagy ha ínséges időkben a vezető is odateszi magát. Ugye. Állatok vagyunk. Egy farkas falkában az a vezető, aki a legerősebb. Emberek vagyunk, itt az is lehet vezető, aki a legjobb bármiben. Nem muszáj már a fizikai erő. De a lényeg, hogy tartósan csak akkor fogadják el vezetőként, ha tudják, hogy ő valamiben jobb náluk. Mert kell, hogy felnézzünk a vezetőnkre.
  6. Tud feladatot delegálni: hú ez mennyire kemény. Mert van két általánosan elkövetett hibás változata, az egyik, amikor pontosan tudjuk, mit kell megcsinálni, és hogyan, csak nincs időnk vagy kedvünk rá. No ilyenkor egy ilyen feladatot kiadni rohadt nehéz, mert az 100% hogy nem úgy lesz végrehajtva, mintha mi csináltuk volna. Egyszerű ok miatt. Nem mi csináltuk. Van ami jobb lesz, valami rosszabb, de nem pont olyan, és ehhez jó vezető kell, hogy egy ilyet is sikernek könyveljen el. A másik hiba, amikor abszolút lövésünk nincs a dologról és kiadjuk úgy a feladatot, hogy nem tudjuk, mit várunk el. Ha mi nem tudjuk, más se fogja tudni, és biztos a bukás.
  7. Tud feladatot számon kérni. Ez a legnehezebb. Még csak-csak kiadjuk a feladatot, de ha egy fikarsznyit is máshogy történik, mint gondoljuk, jön a számonkérés, és elég egy rossz hangsúly, és a leglelkesebb munkavállalónkat is kinyírhatjuk egy életre. Az emberek alapvetően nem rosszak, de elfelejtenek megcsinálni dolgokat, sőt a legtöbb ember nem is csak egy embertől kap feladatot ergó szerencsétlennek állandóan az ultakritikus és most csináld meg, és "most ezt csináld mert ez még fontosabb" között vergődik. Ha valami nem lesz meg, és ha az pont a mi kérésünk, akkor balgaság emiatt leordítani szerencsétlent. Ő megtette, amit tehet, de attól még nem tud 36 órát dolgozni egy nap. Főleg úgy ha állandóan átpriorizálják.
  8. Tudja mit csinálnak az emberei. Ez előzőből következik. Tudja mit adott ki az embereinek, tudja mikorra végeznek, és addig hagyja őket dolgozni. Nem cseszteti státuszriportokkal naponta. Hát ez napi státuszriport mekkora baromság. Vezetőnek tudnia kell hogy kb. mikor, hol tart a munka, és kb. félúton egyszer belekérdez, hogy mit segíthet benne. És ha ilyenkor kap kéréseket akkor segít, mert akkor az emberünk is érzi, hogy fontos, amit csinál sőt annyira fontos, hogy ha elakad akkor őszintén mer legközelebb segítséget kérni. 
  9. Meg tudja osztani a figyelmét, és tud koncentrálni is. Ez a második legnehezebb, egyszerre stratégiáról gondolkodni, és Jóska Pista szabadságigényét jóváhagyni, és mellette felvenni a telefont, ahol ott a hívásban kell dönteni. Ez az egy pont önmagában el szokta dönteni, hogy képes-e valaki a vezetésre. Nem arra, hogy jóra vagy rosszra, hanem, hogy egyáltalán a vezetésre. A legtöbb ember ha már megnevezi, hogy mit szeret dolgozni, akkor valami olyasmit amiben hosszasan elmélyülhet, szakértő lehet, és nyugodtan dolgozhat napokra. Nos egy vezetőnek elvileg mindig nyitva kell, hogy legyen az ajtaja, és egyszerre kell lenni képes azonnal megszakítani magadat, és egyszerre nagyon rákoncentrálni egy-egy emberre, amikor beszélsz velük. Kezdő vezetők, szét szoktak esni, bezárkóznak, mindenki hagyjon békéneket üvölteni, vagy a másik véglet amikor mindenkivel leáll trécselni, úgy hogy a lényeg meg nem halad, én ez utóbbit is elkövettem, és most a bezárkózást tolom. Most derül ki majd, hogy harmadik nekifutásra, megtanulom a leckét vagy ismétlem az előző kettőt.
  10. Emberismeret. Erről az egy pontól írnak könyveket. Ugye az embertípusok. Két alapvető típust legalább meg kell tudni különböztetni. Tudja, mi a különbség a kreatív és végrehajtó emberek között. Először is magáról tudja, hogy melyikbe tartozik. Akkor működőképes a dolog, ha ő végrehajtó, akkor kreatív emberekkel veszi körbe magát, és máris táptalajt ad egy csomó elmének, és hatványozottan jöhetnek ki a jó dolgok, ha pedig ő maga kreatív és megmondó akkor pedig végrehajtóak kellenek alá, akik pontosan úgy teszik a dolgokat, ahogy ő kéri. Egyik sem jobb vagy rosszabb a másiknál, de csak így működik. Volt egy előző-előző munkahelyes vezetőm soha semmihez nem tett hozzá, de el se vett, emiatt az alatta lévő emberek jól tudtak dolgozni. Volt egy megmondó is, aki amennyit hozzátett, annyit tönkre is tett. Amit ő hozzátett és végigvert a szervezeten az meglett, ergó lehetett haladni, de közben csak hónapok múltán derült ki, hogy ez sincs meg meg ez sincs, mert azok pont egy ilyen keresztülmenés során félrerakódtak mint feladat, és soha nem is lettek meg később, hacsak egy ilyen végigmenés során nem az lett a feladat megint. Szintén kettővel korábbi munkahelyen volt vicces, a felmondásom során, amikor az ultravégrehajtó és maga alatt is végrehajtókat vezetőket alkalmazó vezető (ugye ebből sok jó nem jöhet ki) azt mondta, nekem: "pont most olvasok egy könyvet és a kreatív embertípust rólad mintázták, az összes jó és rossz tulajdonságával egyetemben". Bingó. 400 embert vezetett!! de legalább a felmondáskor meglett a skatulya gratulálok :)
  11. Mer dönteni: ugye kétszer dönt jól, aki gyorsan dönt, ha elsőre jól döntött, akkor elsőre megvan a helyes válasz, ha rosszul döntött, akkor pedig van idő kijavítani. De a legrosszabb, amikor napokat heteket hezitálunk egy-egy kérdésen, amivel feltartunk másokat.
  12. Békét teremt maga körül. Az emberek nyugodtan szeretnek élni és dolgozni. Egy erőszakos vezető, nagyon sikeres. Rövidtávon. Olyan, mint papírból tűzet rakni. Könnyen gyullad, hamar elég, és hamu marad utána és nem parázs. Ezzel szemben egy maga körül nyugalmat árasztó vezető, hosszútávon működik jól. Elég egyetlen egyszer leordítani valakit. ÖRÖKRE elveszítjük. Ezt az elvet a párkapcsolatban is lehet alkalmazni. SOHA, nem elég nagy az indok a párommal való ordításra. (Kivéve tartós megcsalás, de akkor az már nem pár...). Nem engedhetjük magunknak, hogy ordítunk az embertársunkkal, egy ordítás végighullámzik nagyon sok emberen, és beláthatatlan károkat okoz. Ráadásul a problémát, amiért volt az ordítás nem is oldja meg, hanem továbbszítja. Ergó csak a békés út a működő út.
  13. Tud megköszönni: ez a munkán a pont. Ha nincs köszönet, nincs elismerés, akkor csak húzzuk az igát igavonó barom módjára, amiben egy kikapcsolódás van: az alvás. Aztán reggel újra igahúzás. Kellenek a köszönömök, egy-egy pillanat, amikor külső ember értékeli a munkánkat és megadja nekünk a visszatekintést és a  "jó mulatság férfimunka volt" érzést.
  14. Jó vezető motívál: nos ha valaki az összes felső dologban jó, akkor itt még elvérezhet. Motiválni lehet anyagilag, emberileg, de valójában csak egyféleképpen személyre szabottan. Van ember, akit csak a pénz motivál, van akit egyenesen meg is alázol vele. Minden embert máshogy kell. Igazából ezért sem jó az az elv hogy x száz fős cég csak két vezetői réteggel működik, mert így egy ember alatt olyan sok ember van, hogy a valós motiválás, és számonkérés, és nyomonkövetés teljesen elmarad. A motivációban fontos, hogy ne éhbérért dolgoztassunk embereket, vagy kalkuláljuk, be, hogy gyakran kell cserélni őket, ami hosszútávon nem előnyös. Meg kell adni, ami jár. Sőt egy munkakörben érdemes többet adni 10-20%-kal. Azért a többért nem 10-20%kal többet fog dolgozni emberünk! Van egy étterem Kismaroson a Patak. Hosszú évek óta ugyanaz a gárda, azon felül, hogy jól főznek, hihetetlenül jó érzés ma Magyarországon látni egy olyan jól működő céget, ahol a gárda fix, és van erő és kedv a mindennapi mosolyhoz. Ha arra járok, mindig eszembe jut, hogy na ilyen a jó vezetés. Motiváció másik része az emberi. Tartósan mindenkitől csak olyan teljesítmény, és olyan munka várható el, amit magától is szeret csinálni. A legtöbb magyar rühelli a munkahelyét, utál dolgozni. Most legyünk őszinték, ha mi hirtelen főnökök lennénk, alkalmaznánk-e olyat, aki utálja, amit csinál. Na ugye. Fentről is lentről is látszik, hogy ennek nincs értelme. Találjuk ki mit szeretnénk, az nem ér, hogy várjuk a lottó ötöst. Ez nem alternatíva. Találjuk ki mi mit szeretnénk, az alapján már más is látja, hogy valamit akarunk és fentről észrevesznek. És hogy jön ide a jó vezető. Hát észre kell venni az ilyet. És bízni benne.
  15. Tanuljunk a hibáinkból. És merjünk bocsánatot kérni, ha tévedtünk. Utolsó pont, mert kell ide. Ezek a fentiek vérrel verejtékkel íródtak, sok esetben még a saját feleségemet is megsértve indokolatlanul, amiért tőle és mindenki mástól is elnézést kérek.  Valamit előrébb vinni, vagy valakivel, vagy valakin keresztül lehet. Az ideális az, ha olyan úton járunk, hogy kézből kézbe jár az ügy és halad előre, ha bénák vagyunk felszívhatjuk magunkat és átgyalogolhatunk mindenkin. Látványos lesz az eredmény, mert célba értünk, de mindenki mást megállítunk, és a munkánk összegyenlege lehet, hogy rosszabb lesz, mintha nem tevékenykedtünk volna. Szóval mi lehet egy vezető mottója:

Élj úgy, hogy tudd, hogy mit szeretnél, és tegyél érte. A világ segíteni fog Neked. Így van esélyed elérni a célt. Ha elérted, nézz vissza. Ha jól dolgoztál meglesz a "jó mulatság férfimunka volt" érzés. A családod is büszke lehet rád, és a munkahelyen is lesznek még olyanok, akik mindezek után, őszintén mosolyognak rád. Ha ezek megvannak, akkor mondhatod el, hogy jó vezető lettél.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://etika.blog.hu/api/trackback/id/tr112010707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.05.17. 23:59:48

3: kellenek olyan emberek, akikbe ha valaki beletörli a lábát, akkor nem érzik feltétlenül szükségességét annak, hogy ők is megrugdaljanak valakit. Sőt, talán nem is lábtörlésnek érzik az egészet.

13: a Patak az nagyon lájk!

14: ez így jó. Nagyon utálom, amikor valaki "elnézést" kér bocsánat helyett.

elge 2010.05.21. 07:26:56

Üdv!

Sok igazság van abban, amit írtál. Sokat megtapasztaltam ezekből én is. Vannak benne olyanok, amivel nem feltétlenül értek egyet, de egy jó vezetőnek ezekkel a tulajdonságokkal kell rendelkeznie. Bár a történet itt még nem ér véget. Hiszen az emberi kapzsiságot akármilyen jó vezető is vagy nem tudod kiiktatni. Egy rövid történeten keresztül megpróbálom bemutatni.
Budapest, 12 fős könyvelő iroda. Nem igazán multi, nem igazán nagy cég, nem sok irányítási feladat, mindenki tudja a dolgát. A vezető (aki nem tulajdonos) kinevezésekor azt vállalta, hogy kicsit fellendíti a forgalmat, új ügyfeleket hoz, átalakítja a munkafolyamatokat annak érdekébe, hogy a lehető legoptimálisabban tudják a szakemberek szaktudását kihasználni. A cég 1-2 ember váltásával szinte 10 éve ugyanazokkal az emberekkel dolgozik. Fiatalok, idősek együtt. A vezetőnek van egy embere, akivel mindent megoszt, akit bevon minden ötlet kivitelezésébe, megpróbálja jobban a céghez kötni azzal, hogy olyan feladatokat ad neki, amivel érzékelteti, hogy számítunk rá, mert érzi a vezető, hogy a srácnak kevés az amit csinál és el fogja veszíteni őt, ha nem motíválja. Ha új ügyfél jött és tárgyalni kellett vele, mindig szólt neki és együtt mentek a megbeszélésekre. Ha befutott árajánlat kérés, akkor kikérte a véleményét, néha ő készítette el. Megosztott vele minden belső infót, tervet, ötletet. Átalakították közösen a könyvelési folyamatokat, a "kula" munkára felvettek egy gépelni tudó embert, aki besegített a rabszolgamunka elvégzésébe, így a szakembereknek több idejük jutott az ügyfelekkel foglalkozni.
Tök jól ment minden, de egyszer jött egy holtpont. Te is írtad, hogy van olyan nap, amikor semmi sen jön össze. Túl sok munkát vállalt magára a vezető, azokat nem adta ki a kezéből, mert tudta, hogy azt mások, máshogy csinálnák meg. Mindenkinek jót tett a "rabszolga" felvétele, kivéve a vezetőnek. Ő kezdett úszni. De utolérte magát, felállt és kezdte visszanyerni régi énjét...
Aztán kapott egy telefont a tulajtól (aki egy nagy cégnél dolgozik ügyvezetőként és 20-30 embert irányít), hogy találkozni akar vele. A találkozón ott volt a két tulaj (anyuka és fia, a fiú a multis, aki még egy percet sem dolgozott ennél a könyvelő irodánál) és ott volt még a vezető legfőbb reménysége is. A beszélgetés nem tartott sokáig. Kb. 20 perc. Nem megy a cég, szanaszét van minden, nincs rend, mindenki azt csinál amit akar, stb. Át kell alakítani a céget, mert így nem jó. Új vezető kell. Az új vezető a feltörekvő reménység. Olyan dolgokat vágtak a régi vezető fejéhez, amit csak a bizalmasának mondott el. A beszélgetés során párszor ránézett az emberére a régi vezér, de az lesütött szemmel hallgatta, amint porba tiporják a másikat. Új beosztást kapott a régi vezér, 1 embert kell ellenőriznie, az ő munkájáért felel. A górét kinyírták...
Az új vezér lelkesen kezdett a munkához. Azt nézi, hogy ki mikor jön és mikor megy. Kezeli a pénzt. Nem hírdet, nem keres új ügyfelet. Ha valaki hallomásból felhív minket, hogy jönne, akkor egyedül tárgyal vele és mond neki olyan faszságokat, hogy a régi vezetőnek kettéáll a füle tőle. (kicsi az iroda, lehet hallani miről beszél). Legutóbbi telefonbeszélgetéséből egy részlet: oké, jöjjön be hozzánk, az Árpád hídnál van az irodám!
Kb 5 hónapja csinálja, de már most úszik. A rabszolga szinte csak neki segít, sőt, a rabszolgán kívül még két ember dolgozik a keze alá és könyvel helyette. Ő csak egyeztet, de így is úszik.
A régi vezér meg szárnyal. A cég dolgozóival marha jó a viszonya, mindennel utolérte magát, már előre dolgozik. Az ügyfelei elégedettek. De a régi vezér egy kicsit meghalt. Megölték benne a cég iránti feltétlen bizalmát. Megölték benne azt, hogy építse tovább a céget. Csak azért van még a cégnél, mert az egyik tulajt (az anyuka) annyira a szívébe zárta, hogy tudja, ha ő elmegy, akkor az új vezér bedönti a céget, és ezzel másokat is megöl egy kicsit és úgy érzi, hogy ezt nem engedheti meg magának...
Szóval akármilyen jó vezér is vagy, elég egy kicsi megingás és az fog hátba támadni, akiről egyáltalán nem hitted volna.

Aztán ott van még az ordibálás, amit írtál. Szerintem van olyan szitu, amikor ordibálnod kell az alkalmazottal. De ez már csak végső megoldás lehet és ütős indok kell hozzá. Az egyik könyvelőnk (akivel elég sok gond volt és mindig kettesben, szépen csendben beszélte meg vele a vezető a gondokat) egyik ügyfele olyan céget vett át, amit egy másik ügyfelünk adott neki bérbe. A bérbeadó itt van nálunk 20 éve az összes cégével. A bérlő elbaszta a dolgokat, felhalmozott egy csomó adósságot, amit a bérlő megtudott (kapott az egyik cégtől, akit átengedett a bérlőnek felszólítást 1 gurigáról) ezért azonnal kitette az üzletből. Na a könyvelőnk nekiesett az ügyfelünknek mindenki előtt, hogy mekkora geci és milyen aljas húzás volt ez. A vezető egy ilyen szitu után ordíbálta le a fejét, úgy, hogy mindenki hallja. A könyvelés egy bizalmi munka. Ha elveszítjük az ügyfél bizalmát és elviszi a cégeit( közel 200 ezret fizet havonta), akkor ki fog kibaszni a vezető? Aztán lenyugodott a vezető és bocsánatot kért mindenki előtt az ordibálásért, de nem engedheti meg magának a cég, hoy egy ilyen faszság miatt elveszítsen ennyi pénzt. Megértette. Elfogadta. Beilleszkedett.

KRi · http://etika.blog.hu 2010.05.21. 12:19:22

No meg az is más, hogy ki mennyire fogadja el az ordítást. Amikor még ügyfélszolgálatos voltam akkor akármennyire is üvöltött az ügyfél nem vettem fel, mert nem nekem szólt, és mindig le tudtam hozni az üvöltésről, és megnyugtatóan zártuk a dolgokat, ha Veled ordítanak, mert elcsesztél valamit megint másik tészta, ha azért üvöltenek, mert félreértés van az is más, meg az is, hogy ballábbal kelünk ki. A hangerő ugyanaz az ok és az okozat más.
süti beállítások módosítása